Zawodnicy sztuki

Świat współczesnej sztuki funkcjonuje w warunkach coraz bardziej zdominowanych przez zasady rynku. Ponadto część reguł, które nim rządzą, łudząco przypomina te obowiązujące w świecie sportu. Podobnie jak w rozgrywkach sportowych, także w obszarze sztuk wizualnych dochodzi do rywalizacji i tylko stosunkowo niewielkiej części „zawodników” (artystów) udaje się „uplasować na dobrej pozycji”,Read more

26 czerwca 2012

Świat współczesnej sztuki funkcjonuje w warunkach coraz bardziej zdominowanych przez zasady rynku. Ponadto część reguł, które nim rządzą, łudząco przypomina te obowiązujące w świecie sportu. Podobnie jak w rozgrywkach sportowych, także w obszarze sztuk wizualnych dochodzi do rywalizacji i tylko stosunkowo niewielkiej części „zawodników” (artystów) udaje się „uplasować na dobrej pozycji”, a następnie ją utrzymać. 

Tegoroczna, jubileuszowa edycja Przeglądu Sztuki odbyła się na wrocławskim stadionie „Oławka”, a więc w miejscu, w którym przez lata (do remontu w 2008 roku) mieścił się znany większości mieszkańców miasta, kultowy bazar „Niskie Łąki”. W związku z obecnym, ściśle związanym ze sportem i kulturą fizyczną przeznaczeniem „Oławki”, merytoryczna zawartość 10. edycji SURVIVALU została zdeterminowana przez takie słowa i frazy-klucze jak: współzawodnictwo, dążenie do doskonałości, widowisko, igrzyska, zbiorowe doświadczenie.

Sport i kultura fizyczna powiązane są z szerokim wachlarzem pojęć i dążności: z doskonaleniem ciała i ducha, mniej lub bardziej uczciwą rywalizacją. Rywalizacja sportowa jest przy tym sposobnością do sprawdzenia i potwierdzenia własnych umiejętności, a także okazją do pokonywania słabości i zahamowań. Sport to także zbiorowe doświadczanie i specyficzne rytuały – spektakl, sportowa inscenizacja. Hasło 10. edycji SURVIVALU, które brzmiało „Wszystko zależy od ciebie”, odwoływało się więc do szeroko rozumianej aktywności i potrzeby testowania własnych możliwości.

fragment pracy "Wszystko zależy od Ciebie"/ Michał Bieniek, opracowanie graficzne: Joanna Jopkiewicz

Ulokowanie 10. edycji Przeglądu na terenie czynnego obiektu sportowego miało znaczenie także w kontekście trwających właśnie w Polsce i na Ukrainie piłkarskich mistrzostw EURO 2012. Współczesne rozgrywki sportowe, szczególnie piłkarskie, są jednym z najbardziej pożądanych towarów na globalnym rynku rozrywki, a element rywalizacji z nimi związany pojawia się już na etapie ubiegania się państw i miast o tytuły gospodarzy najważniejszych sportowych imprez. Świat współczesnej sztuki również funkcjonuje w warunkach coraz bardziej zdominowanych przez zasady rynku. Ponadto część reguł, które nim rządzą, łudząco przypomina te obowiązujące w świecie sportu.

Podobnie jak w rozgrywkach sportowych, także w obszarze sztuk wizualnych dochodzi do rywalizacji i tylko stosunkowo niewielkiej części „zawodników” (artystów) udaje się „uplasować na dobrej pozycji”, a następnie ją utrzymać. Rozbudowany system różnorodnych konkursów napędza „artystyczne igrzyska”, a uczestniczący w nich twórcy stają się, ni mniej, ni więcej, tylko „reprezentacją” swoich państw, a także galerii, instytucji, środowisk. Wieloletnia tradycja SURVIVALU, poddająca selekcji zgłoszone w konkursie projekty artystyczne, także operuje trybem kompetytywnym, wyłaniając „zwycięzców”, czyli autorów najciekawszych koncepcji.

Michał  Bieniek

Artysta i kurator eksplorujący zagadnienia tożsamości i przynależności (społecznej, mentalnej, intelektualnej) jednostki. Analizuje społeczne role, które sam odgrywa. Zajmuje się problematyką przestrzeni publicznej, postulując konieczność jej rewitalizacji, a także, nierzadko, przywrócenia jej stanu pierwotnego. Studiował na Wydziale Malarstwa i Rzeźby wrocławskiej ASP, a od 2010 roku studiuje (Research Student by Project, MPhil/PhD) na wydziale Curating Contemporary Art w Royal College of Art w Londynie. Jest dwukrotnym stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Ma na koncie m.in. nagrodę Marszałka Województwa Dolnośląskiego oraz nagrodę Gazety Wyborczej wARTo. Ostatnio został laureatem ministerialnego konkursu stypendialnego „Młoda Polska”. Zajmuje się instalacją i wideo; pisuje teksty krytyczne.

Dajemy do myślenia

Analizy i publicystyka od ludzi dla ludzi. Wesprzyj niezależne polskie media.