Światełko w tunelu

Paszporty „Polityki” 2011 w kategorii muzyki poważnej przykuły moją uwagę głównie z powodu nominacji Agnieszki Budzińskiej-Bennett. To sprawa wyjątkowa, bowiem we wcześniejszych edycjach artyści zajmujący się muzyką dawną byli dość skrzętnie pomijani. Niesłusznie, bowiem są oni na tle muzyków mainstreamu wyjątkowi, bo ich wybitne osiągnięcia mają swe korzenie w doskonałymRead more

19 stycznia 2012

Paszporty „Polityki” 2011 w kategorii muzyki poważnej przykuły moją uwagę głównie z powodu nominacji Agnieszki Budzińskiej-Bennett. To sprawa wyjątkowa, bowiem we wcześniejszych edycjach artyści zajmujący się muzyką dawną byli dość skrzętnie pomijani.

Niesłusznie, bowiem są oni na tle muzyków mainstreamu wyjątkowi, bo ich wybitne osiągnięcia mają swe korzenie w doskonałym przygotowaniu intelektualnym. Są to często muzycy-naukowcy, z pasją eksplorujący dawne źródła w poszukiwaniu prawdziwych estetycznych perełek.

Nie inaczej jest w przypadku założycielki Ensamble Peregrina. Niestety nie przypadła jej w udziale główna nagroda, co oczywiście nie oznacza, że trafiła ona w ręce Aleksandry Kuls niezasłużenie. Średniowieczny repertuar w interpretacji Agnieszki Budzińskiej-Bennett to, w moim przekonaniu, sztuka zbyt trudna, zbyt awangardowa, by mogła liczyć na pierwsze miejsce. Cieszy mnie jednak fakt dostrzeżenia, że wśród polskich twórców znajduje się ktoś tak wyjątkowy. Dla miłośników talentu śpiewaczki mam dobrą wiadomość: jest spora szansa, że w sierpniu br. usłyszymy ją na żywo w Poznaniu!

Tomasz  Zarębski

Tomasz Zarębski (ur. 1977), filozof, publikował m.in. w „Poznańskich Studiach z Filozofii Humanistyki”, współpracuje z kwartalnikiem „Czas Kultury”. Interesuje się historią i filozofią nauki, filozofią społeczną, kognitywistyką i muzyką dawną.

Dajemy do myślenia

Analizy i publicystyka od ludzi dla ludzi. Wesprzyj niezależne polskie media.