Posiadamy niezwykły potencjał uczenia się. Zwłaszcza jako zbiorowość, w ramach której jesteśmy w stanie przekroczyć perspektywę doświadczenia osobistego i przekazywać wiedzę pomiędzy pokoleniami. Tymczasem dyskusje o edukacji, umiejętnościach, modernizacji i biznesie przybierają często formę groteski – szczególnie kiedy zaczynamy rozważać czynnik ludzki tak, jakbyśmy rozmawiali o iPhonach. Na całe szczęście ludzie nie są maszynami, które można by nieustająco usprawniać. Nie możemy sobie po prostu wgrać umiejętności, marzeń, ani motywacji w sposób, w jaki wgrywamy nowe aplikacje na urządzenie elektroniczne. To kompletnie nietrafiony sposób ujmowania dyskusji.
Jednym z najważniejszych przejawów naszej zbiorowej tożsamości jest kultura. Nie powinniśmy więc ograniczać jej rozumienia do indywidualnych, osobistych kategorii samorozwoju – należy zacząć dyskutować o niej w szerszym, bardziej całościowym sensie.
Dobrym przykładem takiej perspektywy jest obecna debata o przyszłości humanistyki. Zadaniem humanisty jest spoglądanie poza paradygmat ekonomiczny, który często dominuje w dyskusjach o rozwoju – zarówno kiedy mówimy o rozwoju społeczeństwa, jak i jednostki. Oczywiście nie uważam, żeby rozpatrywanie ludzkiej aktywności w kategoriach ekonomicznych było samo w sobie nieadekwatne, jednak by wydobyć pełny potencjał człowieka trzeba wziąć pod uwagę czynniki wykraczające poza samą ekonomiczną racjonalność – takie jak motywacje, które nim kierują, czy dynamika jego działań.
Tego rodzaju myślenie jest ważne zwłaszcza w kwestii modernizacji rozumianej w kategoriach procesów społecznych wysokiego ryzyka. Na poziomie indywidualnym porażka jest zawsze tragedią. Natomiast z perspektywy skomplikowanego mechanizmu, jakim jest społeczeństwo, porażka jest normą.
Jeśli chcemy mieć dynamiczną gospodarkę i przedsiębiorcze, kreatywne społeczeństwo, musimy kształcić ludzi tak, by patrzyli na rzeczywistość całościowo i rozumieli swoje działania w szerokim kontekście złożoności systemu, w którym żyją – a nie wyłącznie w odniesieniu do nich samych. Do globalnych zależności i do naszej przeszłości oraz przyszłości. Taka wizja jednak zakłada, że zaczniemy wychowywać ludzi do myślenia o ich własnych działaniach w perspektywie długoterminowych skutków. Być może umożliwiłoby to nowy rodzaj długofalowego myślenia także o ekonomii, a ludzie staliby się bardziej otwarci na zmiany, kreatywni i przedsiębiorczy.
Czytaj cały numer Visegrad Insight o wychowywaniu do edukacji
Drugim wymiarem myślenia o modernizacji jest kwestia innowacji instytucjonalnej. Można to pojęcie rozumieć na dwa sposoby. Pierwszy odnosi się do instytucji rozumianych jako agencje rządowe i think tanki promujące rozwój na różnych polach. Osobiście jednak bardziej interesuje mnie to drugie znaczenie: w jaki sposób instytucje same mogą się rozwijać w kreatywny sposób?
Obecnie jesteśmy świadkami debaty na temat przyszłości uniwersytetów – to dobry przykład tego rodzaju myślenia. Innym jest z kolei wprowadzenie mikrokredytów – instytucjonalnej innowacji w ekonomii dającej dostęp do kredytów najbardziej nieuprzywilejowanym warstwom społecznym. Mikrokredyty nie tylko zmieniły życie milionów ludzi, ale także sam sektor bankowy, wprowadzając nowy element w jego mechanizmy. Taka modernizacja ma rzeczywiście głęboki potencjał zmiany – zarówno na poziomie społecznym, jak i instytucjonalnym.
Skłonienie instytucji finansowych do przyjęcia formy mikrokredytów nie tylko wytworzyło nowe produkty finansowe, ale jednocześnie wzmocniło wiarygodność samych mikrokredytów. W rezultacie zarówno bankierzy, jak i najbiedniejsi obywatele zmienili swoje zdanie na temat gospodarczego potencjału takiej formy. Pomogło to na przykład osłabić odwieczne przekonanie, że biedni ludzie są biedni, ponieważ są ekonomicznie nierozgarnięci. Właściwie zwykle są oni bardziej obrotni niż klasa średnia, ale nie mają narzędzi do poprawy swojego położenia.
Wprowadzenie nowego produktu finansowego ostatecznie doprowadziło do stworzenia całkowicie nowego rynku i nowej perspektywy spojrzenia na sytuację najbardziej nieuprzywilejowanej grupy społecznej. Uruchomiło nowe sposoby myślenia, a więc i nowe strategie polityczne.
Musimy nauczyć młodych ludzi, że instytucje są zawsze produktem społeczeństwa, który możemy kształtować. To właśnie powinien być cel i horyzont obywatelskiej edukacji.
Młodzi ludzie powinni uczyć się z jednej strony konstytucji, z drugiej – jak ją zmieniać. Powinni wiedzieć, jak działają finanse i jednocześnie uczyć się, jak mogą je modyfikować.
Filippo Addarii – z wykształcenia filozof, przedsiębiorca społeczny, dyrektor EuropeLab w The Young Foundation. Będzie gościem Res Publica Festival, który odbędzie się 25-26 czerwca w Warszawie.
Nasza siedziba znajduje się w Polsce, a na naszej stronie internetowej używamy plików cookie, aby zapewnić Ci jak najlepsze doświadczenia, pamiętając Twoje preferencje i ponowne wizyty. Klikając „Akceptuję”, wyrażasz zgodę na używanie WSZYSTKICH plików cookie. Polityka prywatności
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.