23 kwietnia 2019
W prowadzonych przez nas pracach analitycznych nad zagrożeniami dla demokracji oraz konsultacjach z branżą reklamy zaskoczyła nas występująca niezależnie zgodność poglądów dotycząca transparentności.
„Potrzebujemy reguły, która jasno pokazywałaby, że wiadomości, które otrzymujemy w dyskusji lub na forum pochodzą od człowieka lub od maszyny” – mówi nam Paul Nemitz, wysoko postawiony doradca w Komisji Europejskiej i autorytet w dziedzinie europejskiego prawa dotyczącego sztucznej inteligencji.
Nie chodzi o ograniczenie wolności Internetu, a o opracowanie i udostępnienie narzędzi, dzięki którym społeczeństwa odzyskają suwerenność informacyjną, czyli nie będą zależne od obskurnych botów
Trzeba stworzyć warunki zrównoważonego ekonomicznie, pluralistycznego ekosystemu mediów w Europie. Potrzeba systemowej strategii europejskiego przemysłu mediowego, wykorzystującej potencjał nowych technologii
Potrzebujemy reguły jasno pokazującej, że wiadomości, które otrzymujemy w dyskusji lub na forum pochodzą od człowieka lub od maszyny
Powinniśmy odpowiedzieć sobie na pytanie, czy dezinformacja jest wykorzystywana do zarabiania pieniędzy kosztem naszych demokracji i uczciwych wyborów?
Skala działań botów jest tak duża, a konsekwencje widoczne i dotkliwe, że w branżach rośnie świadomość potrzeby uregulowań prawnych
Osoby zajmujące się tematem dezinformacji w sieci poprosiliśmy o podzielenie się uwagami na temat pomysłu wprowadzenia obowiązku informowania obywateli UE czy w sieci stykają się z człowiekiem czy botem
Jeśli chcemy wciąż żyć w świecie, w którym lud, my wszyscy jesteśmy suwerenem, potrzebujemy posiadać sprawstwo także nad przestrzeniami w świecie cyfrowym
Żeby budować suwerenność informacyjną, trzeba wychowywać obywateli w duchu wolności słowa i dbać o różnorodność źródeł informacji
Facebook to współczesna agora, nasze dobro publiczne. Z Markiem Zuckerbergiem i jego pracownikami powinniśmy rozmawiać o tym, jakie powinny obowiązywać algorytmy
Ilustracja: Paweł Kuczyński
Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Partnerem raportu jest ABTShield – narzędzie do walki z botami i trollingiem w sieci