
Tak umierają 
wolne media

GÓRSKI / SIKNIS / VELMET / ZGUT

NR 10 / 2019

IS
SN

 23
53

-9
33

X 





MEDIA VS WŁADZA. DECYDUJĄCE STARCIE �  4
Piotr Górski

WRZUCONY WYŻSZY BIEG �  8
Edit Zgut

ROZPALAJĄCA RETORYKA �  14
Aro Velmet

KLUCZOWA RÓŻNICA �  19
Jānis Siksnis

ZAGROŻENIE PŁYNĄCE ZE ŚRODOWISKA DZIENNIKARSKIEGO �  25
Marianna Prysiazhniuk



4

Nie można sobie wyobrazić demokracji bez wolnych mediów. 
Są one z jednej strony miejscem debaty publicznej, z drugiej podstawo-
wym źródłem informacji dla znakomitej większości obywateli. To one 
zapośredniczają nas ze światem polityki.

Nie przypadkowo w teoriach demokracji media są przedsta-
wiane w zasadzie jako jej krwioobieg. Znaczenie lokalnej prasy w cza-
sach, kiedy nie było innych masowych środków przekazu, już w XIX-
-wiecznej Ameryce podkreślał Alexis de Tocqueville, który z bliska 
obserwował rodzący się nowy, demokratyczny świat, wtedy nieznany 
jeszcze w Europie. Umasowienie mediów, wraz z pojawieniem się no-
wych kanałów informacji, stało się dla demokratycznej polityki wyzwa-
niem.

Za każdym razem, gdy pojawiało się nowe medium, entu-
zjastycznie witano je i widziano w nim szansę na odnowę oblicza de-
mokracji. Tak było z radiem, telewizją, internetem, wreszcie mediami 
społecznościowymi. Po tym zauroczeniu przychodziła rzeczywistość. I 

PIOTR GÓRSKI

MEDIA VS WŁADZA. 
DECYDUJĄCE STARCIE

Rządzący wierzą, że swoimi działaniami 
ograniczą wpływ głosów krytycznych, albo 
ufają w siłę swoich spin doktorów, którzy 
krytykę przedstawią na opak



5

tak jak w związku dwóch osób właśnie wtedy trzeba dbać o wzajemną 
relację, by nie przerodziła się w instrumentalny związek.

Świadomi znaczenia mediów dla demokracji są politycy, któ-
rzy bardzo chętnie powołują się na swój demokratyczny mandat, choć 
ostatecznie efekty ich działań są mało demokratyczne. Nie przypadko-
wo dużo wysiłku poświęcają rynkowi mediów, narażając się tym samym 
na ostrą krytykę ze strony opozycji, obywateli oraz tych przedstawicieli 
mediów, którzy wierzą jeszcze w ideał ich niezależności i chcą zbliżać się 
do niego. Najwidoczniej rządzący wierzą, że swoimi działaniami ogra-
niczą wpływ głosów krytycznych, albo ufają w siłę swoich spin dokto-
rów, którzy te głosy przedstawią na opak – jako przeciwne, zagrażające 
lub wręcz wrogie demokracji.

Głosy krytyczne wobec działań polityków czyhających na 
wolne media płyną także z zewnątrz. W międzynarodowych rankin-
gach mediów kraje Europy Środkowej nie wypadają najlepiej. Również 
zaufanie do wiadomości z kraju i ze świata niezależnie od ich źródła – 
prasa, telewizja, radio czy internet – jest niskie.

Nawet tak zasłużona dla demokracji w Europie i na świecie 
organizacja jak OBWE zaczęła się niepokoić o stan demokratycznych 
reguł w regionie. Obserwatorzy podczas swojej misji w Polsce po raz 
pierwszy przyglądali się, w jaki sposób relacjonowana jest kampania 
wyborcza do Sejmu i Senatu w mediach. We wcześniejszych polskich 
wyborach ten wymiar nie był brany pod uwagę. Wyniki przedstawione 
w raporcie nie mogły nikogo zaskoczyć. Stronniczość mediów i nieto-
lerancyjna retoryka, w szczególności ze strony TVP, budziły poważne 
obawy członków misji obserwacyjnej.

OBWE za jedno z ważniejszych kryteriów prawidłowo prze-
prowadzonych wyborów uważa właśnie relacjonowanie kampanii w 
mediach. Dla rządzących w Polsce czy na Węgrzech wybory są również 
oczkiem w głowie, choć najchętniej ograniczyliby je do aktu głosowania 
jako źródła ich legitymizacji społecznej.

Jednak perspektywa OBWE, choć szersza niż jedynie akt 
głosowania, to jednak jest również niewystarczająca. Kampania pro-
wadzona jest już od pierwszego dnia, a wręcz od pierwszych chwil po 
ogłoszeniu wyników wyborów. Nawet wystąpienia podczas wieczoru 



6

wyborczego można odczytywać jako rozpoczęcie nowej kampanii.
Taką permanentność kampanii rozumieją właśnie ci poli-

tycy, którzy chcieliby podporządkować sobie media. Najłatwiej mogą 
opanować nadawców publicznych. Z kolei prywatne stacje mogą zostać 
przejęte przez zaprzyjaźnionych z obozem władzy oligarchów, Można 
też na nie wpływać za pośrednictwem regulacji rynku medialnego lub 
poprzez politykę reklamową spółek skarbu państwa. Z kolei te nieprzy-
chylne władzy rządzący starają się mocno ograniczyć.

W Polsce mieliśmy do czynienia z przejęciem mediów publicz-
nych przez rządzących i przekształceniem ich w narzędzie propagando-
we. Prezes TVP, Jacek Kurski, tłumaczył, że misją mediów publicznych 
jest zapewnianie pluralizmu na rynku mediów, a nie w ramach stacji 
czy programów informacyjnych i publicystycznych. Wpływ na media 
prywatne wywarto polityką reklamową spółek skarbu państwa, obiet-
nicą transakcji z właścicielem jednej ze stacji, a także poprzez powra-
cające widmo regulacji prawnej dotyczącej struktury właścicielskiej, w 
szczególności kapitału zagranicznego.

Ale dość o Polsce. Każdy czytelnik zna sytuację wystarczająco 
dobrze. Nie tylko oburzeni na media publiczne są jej świadomi. Szerzej 
o rynku mediów w Polsce pisaliśmy w numerze Bitwa o suwerenność. 
Dobrze więc zajrzeć do innych krajów regionu Europy Środkowej i 
sprawdzić, jak u nich wygląda rynek medialny. W tym numerze można 
przeczytać o sytuacji na Węgrzech, w Estonii, na Łotwie i w Rumunii.

Na Węgrzech media niezależne od władzy mają najgorszą 
sytuację. Kraj ten stanowi klasyczny przykład silnego osłabienia de-
mokracji poprzez podporządkowanie obozowi władzy znacznej czę-
ści mediów, o czym pisze Edit Zgut. Zagrożenia mediów w Estonii, na 
przykładzie uzależnienia największej tamtejszej gazety od powiązane-
go z władzą oligarchy, przedstawia Aro Velmet. Znaczenie mediów pu-
blicznych na Łotwie na podstawie badania przygotowanego z myślą o 
dokonujących się zmianach prawnych omawia Jānis Siksnis, z kolei na 
podstawie rumuńskich doświadczeń Marianna Prysiazhniuk pokazuje, 
jak wiele ostatecznie zależy od osób pracujących w mediach.

W każdym z tych tekstów pojawia się sprawa szerzenia dezin-
formacji ze strony Rosji, bo dla regionu jest to poważne zagrożenie ze-



7

wnętrzne, jednak – jak wszyscy podkreślają – zagrożenie płynące z we-
wnątrz jest równie niepokojące i niebezpieczne dla demokracji. 

Piotr Górski – redaktor prowadzący „Res Publiki Nowej”, historyk idei.



8

Media, zamiast pełnić funkcję kontrolną, przyglądać się dzia-
łaniom rządzących i poprzez nacisk skłaniać ich do lepszego rządzenia, 
zaczęły służyć jako narzędzie wywierania wpływu na społeczeństwo. 
Są wykorzystywane do ataków na przeciwników politycznych i pomaga-
ją w rozpowszechnianiu fake newsów. W Europie Środkowej i Wschod-
niej główne media wspierają władzę i często są źródłem dezinformacji. 
Na Węgrzech ten proces poszedł najdalej.

Po 30 latach od upadku komunizmu w Europie Środkowo- 
Wschodniej nadzieje pokładane w swobodnej możliwości komuniko-
wania się jako podstawy demokracji nie spełniły się. Około 10 mln osób 
odwiedza strony internetowe, które rozpowszechniają dezinformację, 
i postrzega je jako ważne źródło informacji.

Koncepcja Jurgena Habermasa mająca wyjaśniać, w jaki spo-
sób ludzie dążą do osiągnięcia wzajemnego zrozumienia i konsensusu 
podczas wspólnego poszukiwania prawdy opartej wyłącznie na racjo-
nalnych argumentach, w epoce dezinformacji i polityki postprawdy 
wydaje się utopijna.

Kiedy Habermas po raz pierwszy sformułował swoją ideę 
dotyczącą idealnej sytuacji komunikacyjnej, brakowało jakiegokol-
wiek odniesienia do manipulacji lub szerszego kontekstu politycznego. 
Koncepcja zakładała, że dobrze udokumentowane argumenty można 
przedstawić podczas otwartego dialogu, tak by żaden uczestnik nie 
został wykluczony.

EDIT ZGUT

WRZUCONY WYŻSZY BIEG
Węgry to klasyczny przykład kraju, w którym 
media zostały przejęte przez rządzących



9

Ta koncepcja sytuacji komunikacyjnej, która leży u podstaw 
jego idei demokracji deliberatywnej, została zakwestionowana już na 
początku lat 90., kiedy transformacja dopiero się zaczynała. Jednak zna-
czące zmiany w sferze publicznej w ostatnich latach pokazują dalsze 
zagrożenie.

Komunikacja masowa i wszechobecność Internetu zmieniły 
równowagę między politykami a opinią publiczną. Za sprawą techno-
logii luka między „centrum” a „peryferiami” zmniejszyła się, a ludzie 
mogą bezpośrednio wziąć udział w debatach.

Jednak ta forma „cyfrowej emancypacji” nie przełożyła się dla 
wszystkich na ekonomiczne korzyści, ani nie zwiększyła suwerenności 
informacyjnej. Tę emancypację raczej wykorzystali populiści, stano-
wiąc jednocześnie sprzyjający kontekst dla odstępstw od demokratycz-
nych zasad.

Podczas gdy Habermas twierdził, że nadmiar podsystemów 
posiadających własne media i zubożenie kulturowe prowadzą do kolo-
nizacji świata – będącego właśnie rezultatem działania komunikacyj-
nego – mieliśmy do czynienia z nowymi zagrożeniami, szczególnie za 
sprawą nowych technologii. Jednocześnie pojawiły się nowe konflikty 
generowane przez rządy, podejmujące wysiłki budowania własnego 
autorytarnego systemu.

PRZECHWYCONE MEDIA
W Europie Środkowej i Wschodniej wszystkie rządy państw 

Grupy Wyszehradzkiej (V4) próbują przejąć media w swoich krajach, 
choć w różnym stopniu i przy użyciu różnych środków.

Dziennikarzom trudno jest dostarczać wyważonych, opartych 
na faktach informacji i pociągać rządzących do odpowiedzialności. 
Dzieje się tak albo z powodu bezpośredniej presji politycznej, albo kon-
fliktu interesów będących udziałem właścicieli grup medialnych.

Węgry przez długi czas były postrzegane jako kraj, który 
odniósł sukces podczas transformacji demokratycznej po 1989 r. Jednak 
w ostatniej dekadzie stały się klasycznym już przykładem tego, jak przej-
muje się media. Rząd Viktora Orbána zaczął od mediów publicznych, 



10

a następnie, we współpracy z lojalnymi oligarchami, przekształcił więk-
szość niezależnych mediów w instrumenty propagandowe.

Oprócz mniejszych mediów jedynie RTL Węgry i Central 
Media Group pozostały niezależnymi nadawcami. Jednak część tych 
mediów i tak jest zależna od rządu ze względu na wpływ, jaki wywiera 
on poprzez rynek reklamy.

Wojna medialna przeszła na wyższy poziom po wyborach 
w kwietniu 2018 r. Od tego czasu niezależne media mają coraz trud-
niejszą sytuację. Jesienią ubiegłego roku utworzono Środkowoeuropej-
ską Fundację Prasy i Mediów (KESMA po węgiersku), która stała się 
jednym z największych konglomeratów medialnych w Europie.

Duża część regionalnych gazet na Węgrzech została prze-
jęta przez KESMA pod przewodnictwem Gábora Liszkaya, znanego 
z wieloletniej lojalności wobec Viktora Orbána. Doprowadziło to 
do sytuacji, w której 16 gazet powiela te same wiadomości publiko-
wane przez prorządowe media. Konglomerat utrudnia działalność 
kilku pozostających, niezależnych mediów. Teraz muszą one konkurować 
z jednym gigantem.

Orbán dał wolną rękę KESMA, twierdząc, że ma ona strate-
giczne znaczenie dla kraju, a jej działalność leży w interesie publicznym. 
Dzięki jego protektoratowi zaprzyjaźnieni z nim właściciele mogli swo-
bodnie wychodzić z przekazem Orbána poza granice Węgier i rozpo-
wszechniać tę narrację w Europie.

Internetowa agencja informacyjna V4NA, założona przez 
Árpáda Habony’ego, głównego spin doktora Orbána w Londynie, 
udostępnia treści w języku węgierskim, angielskim i francuskim, często 
będące echem przekazu węgierskiego rządu.

MANIPULACJE PAŃSTWOWE
W raporcie Global Inventory of Organised Social Media Ma-

nipulation z 2019 r. Oxford Internet Institute wskazuje, że węgierska 
przestrzeń medialna jest miejscem państwowych manipulacji. Boty 
i wynajęci ludzie są wykorzystywani do atakowania opozycji i odwra-
cania uwagi społeczeństwa od istotnych problemów, jakie ma rząd. 
Ponadto wykorzystują istniejące podziały w społeczeństwie.



11

Orbán stworzył niezwykle skuteczny reżim autorytarny, który 
nadużywa swojej władzy w wielu sferach, wszystko w celu osłabienia 
przeciwników.

Podczas ostatnich lokalnych wyborów w październiku 2019 r. 
prorządowa gazeta „Magyar Nemzet” rozpowszechniła teorię spisko-
wą, według której Gergely Karácsony, kandydat opozycji na burmistrza 
Budapesztu, zawarł porozumienie z Fransem Timmermansem, ówcze-
snym wiceprzewodniczącym Komisji Europejskiej, w sprawie osiedlenia 
muzułmańskich migrantów w stolicy Węgier i innych miastach. Gaze-
ta twierdziła, że był to główny warunek otrzymania funduszy unijnych 
w przyszłości.

Rząd prawie od dekady wzmacnia swoje imperium medialne. 
Obecnie kontroluje ponad 500 mediów, co zapewnia Fideszowi domi-
nującą pozycję w dyskursie politycznym. Prezentują one antyzachod-
nią, antyimigracyjną, prorosyjską retorykę opartą na fake newsach 
i teoriach spiskowych. Opozycja oraz niezależne organizacje pozarzą-
dowe są w nich przedstawiane jako wrogowie państwa.

Choć Viktor Orbán powtarza, że w przestrzeni medialnej 
„w przeważającej mierze dominują” lewicowo-liberalne partie, twier-
dzenie takie nie ma w rzeczywistości podstaw. Jednak ta narracja służy 
uzasadnieniu manipulacji prowadzonych przez państwo.

DARMOWE MEDIA DLA WSZYSTKICH
Przejmowanie mediów to tylko jedna strona medalu. Kolej-

nymi zagrożeniami, na które każdy rząd z grupy V4 reaguje inaczej, są 
rosyjska i chińska wojna dezinformacyjna. Węgierskie władze postano-
wiły nie przeciwdziałać dezinformacji pochodzącej z zagranicy.

Podczas gdy węgierskie media są penetrowane przez blisko 
100 rosyjskich stron rozpowszechniających dezinformacje, głównie 
wspierających agendę Fideszu, to prorządowe media stały się podstawo-
wym miejscem dla rosyjskiej dezinformacji.

Według badania Computational Propaganda Research Project, 
opublikowanego przez Uniwersytet Oksfordzki, manipulacje wiado-
mościami w Internecie na Węgrzech były zdominowane przez Rosjan 
do około 2014 r. Potem przejęło je węgierskie imperium produkujące 



12

fake newsy, ściśle współpracujące z oficjalnymi mediami prorządowy-
mi. Ten ekosystem dezinformacji (prowadzony głównie przez ludzi) 
jest technicznie niezależny od Kremla i rozmyślnie rozpowszechnia 
rosyjskie narracje dotyczące nastrojów antyzachodnich i antyeuro-
pejskich, wykorzystując lęk przed migrantami i demonizując postać 
George’a Sorosa.

Wszystko razem promuje główne założenia rosyjskiej dezin-
formacji dotyczące Zachodu i Unii Europejskiej.

Pomimo kurczącej się przestrzeni dla wolnych mediów 
i braku działań państwa zmierzających do uodpornienia obywateli na 
dezinformacje, część portali niezależnych stara się swoich czytelników 
przygotować do obrony przed akcjami manipulacyjnymi i fake
newsami. Największe witryny Index, 24.hu i 444.hu, ale także strony 
śledcze, takie jak atlatszo.hu i Direct36, opublikowały artykuły i filmy 
wideo na temat systemowego zagrożenia dla demokracji ze strony 
wywrotowej dezinformacji i fake newsów.

Społeczność naukowa również miała w tym swój udział. Ponie-
waż w Europie Środkowej i Wschodniej po aneksji Krymu prorosyjska 
propaganda nasiliła się, osiągając rekordowo wysoki poziom, Political 
Capital wraz ze swoimi słowackimi i czeskimi partnerami uruchomi-
ła dwutygodniowy biuletyn o dezinformacji zwracający uwagę opinii 
publicznej na obecność propagandy rosyjskiej.

Ponadto urbanlegends.hu przeciwdziała szerzeniu się miejskich 
legend, plotek, mistyfikacji i innych fałszywych treści rozpowszechnia-
nych przez media krajowe i zagraniczne. Chociaż strona internetowa 
ma niewielki zasięg, jest to ważna inicjatywa dotycząca umiejętności 
korzystania z mediów, zainicjowana przez Iwana Marinowa.

NOWOCZESNE ROZWIĄZANIA 
PROBLEMÓW POSTMODERNISTYCZNYCH
Chociaż przejmowanie mediów jest zjawiskiem globalnym, 

Europa Środkowa może stanowić ostrzeżenie dla Zachodu, ponieważ 
niski poziom zaufania do instytucji demokratycznych i mediów głów-
nego nurtu jeszcze bardziej naraża społeczeństwo na manipulacje.

Podczas gdy niezależne media starają się zwalczać destruk-
cyjną, antyzachodnią i prorosyjską propagandę, raczej trudno jest 



13

znaleźć nowoczesne rozwiązania tych postmodernistycznych proble-
mów, zwłaszcza jeśli patrzy się na nie z perspektywy uniwersalnej kon-
cepcji działania komunikacyjnego Habermasa.

W Europie Środkowej i Wschodniej autokraci stworzyli 
systemową strategię, wykorzystując trzy narzędzia: pozbawiają 
instytucje demokratyczne ich właściwości, zwalczają głównych graczy, 
wykorzystując przeciwko nim państwo, a na koniec tworzą nowe zasa-
dy, dające rażąco nierówne szanse polityczne.

Co UE może zrobić w tej sytuacji? Ulepszone europejskie 
prawodawstwo dotyczące mediów – dyrektywa o audiowizualnych 
usługach medialnych (AVMSD) – już teraz zobowiązuje państwa człon-
kowskie do wyznaczenia jednego lub większej liczby niezależnych kra-
jowych organów regulacyjnych do nadzorowania sektora medialnego i 
audiowizualnego. To jednak nie wystarczy.

Ostatnie wydarzenia na Węgrzech i w innych krajach dowo-
dzą, że UE potrzebuje znacznie bardziej całościowego podejścia. Dla-
tego nowa Komisja Europejska powinna również zająć się tym zagad-
nieniem w sposób systematyczny i skuteczny, tworząc etyczne i prawne 
ramy przeciwdziałania tym antydemokratycznym działaniom.

Tekst powstał w ramach programu #DemocraCE.
Pierwotnie ukazał się w języku angielskim 

na stronie visegradinsight.eu.

Edit Zgut – politolożka i wykładowczyni wizytująca w Centrum 
Europejskim na Uniwersytecie Warszawskim. Doktorantka w Instytucie 
Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk. Zajmuje się illiberalizmem 
na Węgrzech i w Polsce.



14

We wcześniejszych tekstach, które powstały w ramach projek-
tu #DemocraCE, dotyczących Rumunii, Bułgarii czy Węgier pojawiły 
się sugestie, że chociaż w mediach narodowych i zagranicznych pojawia 
się dużo informacji będących wynikiem działań rosyjskich, to daleko w 
tych krajach do poważnego zagrożenia dla wolności słowa.

Od Rumunii po Węgry główne zagrożenie dla zdrowych, kry-
tycznych mediów pochodzi od krajowych nadawców skłonnych ulegać 
woli coraz bardziej autorytarnych rządów, a także od wspieranych przez 
rząd oligarchów, kupujących prywatne stacje i tytuły.

To dotyczy również w Estonii. W 2018 r. wspólne śledztwo 
bałtyckich dziennikarzy śledczych i BuzzFeed ujawniło, w jaki sposób 
strona internetowa Baltnews przyjmowała zamówienia i pieniądze bez-
pośrednio od rosyjskich organizacji, w szczególności od Rossija Siegod-
nia. Witryna publikowała wiadomości na temat napięcia między USA i 
UE (np. konflikty o dług państwowy Grecji) oraz wiadomości na temat 
wojny we wschodniej Ukrainie.

Jednak dochodzenie pokazało wyraźne ograniczenia rosyj-
skich działań w sferze informacyjnej. Dziennikarze informowali, że 
menedżerowie witryny kupowali sztuczne wyświetlenia stron i komen-
tarze z farm trolli, by zawyżać przed zleceniodawcami popularność ich 

ARO VELMET

ROZPALAJĄCA RETORYKA
W Estonii, podobnie jak w innych częściach 
Europy Wschodniej, oligarchowie zagrażają 
niezależności mediów, ale jak dotąd 
dziennikarze bronią się dzielnie



15

działalności. Estońskie służby bezpieczeństwa twierdzą, że te strony 
służą również do fabrykowania opinii, które następnie można wykorzy-
stać do scharakteryzowania lokalnych „nastrojów” Rosjan.

Wygląda na to, że rosyjskie kampanie dezinformacyjne nie 
wnikają tak głęboko w lokalny ekosystem medialny, jak sądzą ich fun-
datorzy. Może nie muszą. Ostatnio treści motywowane politycznie, po-
laryzujące i celowo wprowadzające w błąd, stały się głównym motorem 
estońskiego dziennikarstwa.

ZDROWY EKOSYSTEM ZAGROŻONY
Szczególnie niepokojące jest przejęcie największej estońskiej 

gazety „Postimees” przez biznesmena Margusa Linnamäe powiązane-
go ze wszystkimi trzema partiami rządzącymi. Raporty gazety są coraz 
bardziej upolitycznione. Coraz więcej pojawia się w nich treści związa-
nych z populistyczną prawicą a dziennikarze znani z krytyki obecne-
go rządu, w tym skrajnie prawicowej Estońskiej Konserwatywnej Partii 
Ludowej (EKRE), opuścili gazetę, powołując się na presję ze strony re-
dakcji, która miała wymusić złagodzenie ich opinii.

Estonia nadal utrzymuje zdrowy ekosystem medialny. Jed-
nak, jak informują inni autorzy piszący w ramach #DemocraCE, przej-
mowanie mediów publicznych przez rządzących jest trendem w całym 
regionie. W Rumunii i Bułgarii ten proceder trwał od długiego czas. 
W Rumunii publiczne instytucje medialne odegrały kluczową rolę w 
rozpowszechnianiu treści wprowadzających w błąd i podburzających 
przeciwników podczas referendum dotyczącego małżeństw w 2017 r. W 
Polsce rządząca partia skutecznie zmonopolizowała media publiczne, 
przekształcając je w ramię propagandowe.

Estońskie media publiczne w dużej mierze oparły się presji 
mającej ograniczyć krytykę rządu. Decyzja publicznego nadawcy ERR 
o odwołaniu jednego z liberalnych komentatorów na początku roku 
spotkała się z powszechnym potępieniem, także ze strony pozostałych 
dziennikarzy stacji.

W Estonii przez większość ostatniej dekady motywowana 
politycznie, podburzająca retoryka była w dużej mierze ograniczona 



16

do sekcji komentarzy głównych gazet i niewielkiej liczby skrajnie 
prawicowych stron internet wych związanych z skrajnie prawicową  
EKRE i fundamentalistyczną organizacją katolicką SAPTK (Fundacją 
na Rzecz Obrony Rodziny i Tradycji).

Ponadto Tallinn TV, kanał telewizyjny nadający w stolicy, 
był powszechnie postrzegany jako rzecznik Estońskiej Partii Centrum, 
rządzącej stołecznym samorządem. Ale propaganda TTV była w dużej 
mierze łagodna i raczej wzbudzała śmiech. W tym roku nowy burmistrz 
Tallina, Michaił Kõlvart z Partii Centrum, zamknął stację.

Ramię skrajnej prawicy w Internecie, Uued Uudised i Objek-
tiiv, produkowało o wiele bardziej zapalne treści, rozpowszechniało sta-
re informacje wprowadzające w błąd i wywołujące poczucie zagrożenia, 
korzystając z takich źródeł jak Breitbart, lub nadawało własne znaczenie 
wiadomościom pochodzącym z głównych serwisów internetowych. Za-
zwyczaj relacjonowali wiecy organizowanych przez organizacje pro-life 
z całego świata, straszyli uchodźcami i migrantami, ale komentowali 
także bieżące sprawy w Estonii.

Z czasem strony te stały się coraz bardziej wrogo nastawione 
do tych zjawisk, a ich przesłanie zostało wzmocnione przez polityków 
EKRE, którzy obecnie zasiadają w rządzie.

SIEJĄCY PANIKĘ STALI SIĘ MAINSTREAMEM
Jednak ostatnie wydarzenia skłoniły dziennikarzy i komenta-

torów do zadania pytania, czy ten rodzaj agresywnych i wprowadzają-
cych w błąd inwektyw, które charakteryzują te marginalne strony inter-
netowe, staje się teraz normą i trafia do głównego nurtu dziennikarstwa.

Debata została wznowiona, gdy Peeter Helme, redaktor na-
czelny największego dziennika w Estonii, „Postimees”, napisał artykuł 
Czy chcesz totalnej wojny?, używając frazy będącej cytatem z książki 
Josepha Goebbelsa. W artykule skrytykował protestujących przeciwko 
rządowi za życie w „równoległej rzeczywistości”, za „oddalanie się coraz 
bardziej od centrum”, za „ślepą furię” i „puste emocje”. Następnie ar-
gumentował, że skrajnie prawicowa EKRE „dostosowała się do polityki 
estońskiej” i przeniosła się do centrum.



17

Krytycy zwrócili uwagę, że te twierdzenia trudno było po-
godzić z rzeczywistością: ministrowie EKRE, będących już prawie pół 
roku w rządzie, wciąż wzywają do „zniszczenia tej fałszywej demokra-
cji”, grają antysemityzmem, próbują zastąpić prokuratora generalnego 
czy chcą zwolnić szefa policji. Tę listę można by było jeszcze ciągnąć.

Równie niepokojące jest nasilenie rozpalającej emocje retory-
ki. Nie jest czymś zwyczajnym, by redaktor naczelny ważnego dzienni-
ka w swojej opinii cytował Goebbelsa. Zapytany o wybór tytułu, Helme 
odpowiedział, że „coraz trudniej jest mówić o poważnych kwestiach i 
możemy to zrobić tylko za pomocą silnych symboli”. Ta odpowiedź wy-
daje się dość ironiczna, ponieważ na początku roku Helme zdyscypli-
nował dziennikarza Vilja Kiisler za użycie „zbyt bojowego” języka w 
artykule krytykującym EKRE.

Po drugie, gdy podnoszono zarzuty o błędach merytorycz-
nych w artykule Helmego, redaktor odpowiadał na nie, że „opinie nie 
zawsze muszą być poparte badaniami, a tego typu artykuły to miejsca, 
w których dziennikarze mogą wypowiadać to, co czuje wewnątrz”.

Tak więc redaktor naczelny największego dziennika w Estonii 
uważa, że dziennikarze mogą pisać fałszywe lub wprowadzające w błąd 
twierdzenia, jeśli „mówią to, co czują ”, i widzi jako konieczne przywo-
łanie nazistowskiej retoryki do „mówienia o poważnych sprawach”. Nic 
dziwnego, że komentarz i próba jego obrony wywołały oburzenie.

Ostatecznie, po wyrażeniu braku zaufania przez redakcję ga-
zety, Helme został zmuszony do rezygnacji ze swojej funkcji. Pismo, w 
którym napisano o braku zaufania, wyciekło do prasy. Poruszono w 
nim obawy związane z „cenzurą lub autocenzurą” oraz presją, by nie 
pisać komentarzy i opinii krytykujących interesy biznesowe Linnamäe, 
a także sprzecznych z konserwatywną narracją. W szczególności Helme 
został oskarżony o próbę blokowania komentarzy popierających mał-
żeństwa homoseksualne i krytykujących poparcie rządu dla reformy 
przemysłu farmaceutycznego, który jest obecnie zdominowany przez 
firmy Linnamäe.

Przyszłość „Postimees” wciąż jest niepewna. Czy nowy redak-
tor naczelny będzie bardziej niezależny, czy też Linnamäe, właściciel 



18

gazety, rozprawi się z wewnętrznym sprzeciwem? Tytuł ten traci pie-
niądze i pracowników. Jego przykład pokazuje, że gazeta może być albo 
szerokim namiotem, w którym mieści się dobre dziennikarstwo, albo 
konserwatywnym okrętem flagowym wspieranym przez przyjaznego 
oligarchę – ale nie może być jednym i drugim jednocześnie.

Artykuł powstał w ramach programu #DemocraCE.
Pierwotnie ukazał się po estońsku 

w czasopiśmie „Vikerkaar”.
Tłumaczneie z języka angielskiego redakcja.

Aro Velmet – redaktor miesięcznika kulturalnego „Vikerkaar”. Nauczyciel 
akademicki na Uniwersytecie Południowej Kaliforni i Universytecie 
Oxfordzkim.



19

Na Łotwie poparcie dla mediów publicznych jest silne, ale ani 
politycy, ani zwykli obywatele nie wydają się gotowi, by inwestować 
w nie więcej pieniędzy, co utrzymałoby wysokie standardy dziennikar-
stwa. Przed nami kilka bitew, w tym o model finansowania i niezależny 
charakter mediów publicznych.

Dojrzałość każdego systemu demokratycznego i społeczeń-
stwa obywatelskiego można oceniać przez pryzmat stanu mediów 
publicznych. O tym przypomniałem podczas prezentacji badania 
Jānisa Juzefovičsa Media publiczne i społeczeństwo: postawy, poglądy 
i oczekiwania. Studium dla odbiorców łotewskiej telewizji i łotewskiego 
radia oraz w trakcie dyskusji na jego temat, w związku z przyjęciem 
przez łotewski Sejm nowej ustawy o zarządzaniu mediami.

Zanim będziemy mogli powiedzieć, że na Łotwie jest dojrza-
łe społeczeństwo obywatelskie, czeka nas długa droga – tak wynika z 
badania opinii publicznej na temat roli mediów publicznych i działań 
urzędników na rzecz wzmocnienia przestrzeni medialnej.

Media oczywiście muszą również znacznie zwiększyć wysił-
ki w celu skutecznego przeciwdziałania propagandzie mającej na celu 
zdobycie serc i umysłów ludzi, o co toczy się zresztą wojna informacyj-
na.

JĀNIS SIKSNIS

KLUCZOWA RÓŻNICA
Łotewski parlament przyjął nową ustawę 
dotyczącą mediów publicznych, wokół której 
rozgorzała dyskusja



20

OGRANICZONY ZASIĘG
Ważną i dobrą wiadomością jest to, że poparcie Łotyszy dla 

mediów publicznych zawsze było wysokie, a w ostatnich latach nawet 
wzrosło. To odróżnia Łotwę od innych krajów byłego bloku wschodniego.

Wspomniane badanie pokazuje, że 59,1 proc. respondentów 
całkowicie lub zdecydowanie nie zgodziło się ze stwierdzeniem „telewi-
zja publiczna i radio są zbędne, ponieważ inne prywatne media również 
mogą odgrywać ich rolę”.

W porównaniu z 2010 r. wsparcie mediów publicznych wzrosło 
o 12,2 punktów procentowych. To pokazuje, że media publiczne mają 
wysokie poparcie ze strony większości obywateli, którzy są przekonani, 
że inne media nie byłyby w stanie ich zastąpić.

Jednak jeśli spojrzymy na te wyniki, uwzględniając dane de-
mograficzne, nie będą one już tak pozytywne. Stała publiczność łotew-
skiego radia (LR) i łotewskiej telewizji (LTV) – ci, którzy regularnie 
słuchają lub oglądają LR i LTV i mają bardziej pozytywne zdanie na 
temat oferowanych przez nie treści – niewiele się zmieniła. W większości 
to starsze pokolenie posługujące się językiem łotewskim. Reprezentuje 
ono wyższą klasę społeczno-ekonomiczną, szczególnie pod względem 
wykształcenia.

Podczas gdy jedynie 12,9 proc. respondentów w wieku 64-75 lat 
przyznało, że w ciągu ostatnich 6 miesięcy nie oglądało treści LTV, 
w grupie wiekowej 25–34 lata deklarowało taką odpowiedź 31,9 proc.

FINANSOWE OGRANICZENIA
Jednym z powodów, dla których LR i LTV wciąż muszą 

walczyć o przyciągnięcie młodszej publiczności, są ograniczone zasoby 
oraz niewystarczające fundusze na rozwój formatów, które w innowa-
cyjny sposób przedstawiałyby treści. Jest to szczególnie ważne dziś, gdy 
szybka reakcja na wydarzenia jest bardzo potrzebna, bowiem taki styl 
wymuszają nowe media. Osoby młode oraz będące w średnim wieku 
są pod tym względem bardziej wymagające, a spełnienie ich oczekiwań 
jest bardzo kosztochłonne.

Niestety łotewskie media publiczne nie mają środków na 
sprawdzanie nowych inicjatyw. Nie ma środków na inwestycje w nowe 



21

platformy medialne, większą liczbę materiałów śledczych i anali-
tycznych, a także bliższe przyglądanie się mniejszościowym grupom 
społecznym, które są mniej atrakcyjne w oczach reklamodawców, mimo 
że są równie ważną częścią społeczeństwa. Dlatego media publiczne 
powinny nadać priorytet powszechnemu zasięgowi, funkcji, która 
odróżnia je od mediów komercyjnych.

WIĘCEJ TREŚCI W JĘZYKU ROSYJSKIM
Jednak dotarcie do trudno uchwytnej młodszej publiczności 

nie jest jedynym wyzwaniem, przed którym stoją media publiczne na 
Łotwie. Ludność rosyjskojęzyczna stała się w ostatnich latach gorącym 
tematem. To ona jest najbardziej narażona na prokremlowską dezinfor-
mację.

Podczas gdy minister kultury Łotwy nieustannie podkreśla, 
że inwestowanie większych środków publicznych w treści dostarcza-
ne w języku rosyjskim nie jest potrzebne, wyniki sondaży wyraźnie 
pokazują, że zapotrzebowanie na rosyjskojęzyczne materiały w mediach 
publicznych pozostaje bardzo wysokie. Prawie 80 proc. rosyjskojęzycz-
nych respondentów całkowicie lub zdecydowanie zgodziło się z takim 
stwierdzeniem.

Portal informacyjny LR i LTV – LSM.lv – jest dobrze przy-
gotowany do rozwiązania tego problemu. Jednym z kluczowych wnio-
sków z przeprowadzonego badania jest to, że LSM.lv dociera zarówno 
do społeczności rosyjskojęzycznej, jak i rodzin mówiących po łotewsku. 
Jednak popyt na publiczne platformy medialne wśród ludności rosyj-
skojęzycznej jest niższy niż wśród użytkowników łotewskojęzycznych.

Niemniej, jak pokazuje badanie, poziom zaufania do LSM.lv 
wśród osób rosyjskojęzycznych jest prawie taki sam jak wśród popula-
cji mówiących po łotewsku. LR i LTV były tradycyjnie uważane przez 
rosyjskojęzyczną społeczność za bardziej łotewskie media, a zatem – 
z wyjątkiem kanału 4 łotewskiego radia, który nadaje w języku rosyj-
skim – cieszące się mniejszym zaufaniem ze strony rosyjskojęzycznej 
społeczności.

Ciekawe jest, w jaki sposób obie grupy etnolingwistyczne 
odpowiedziały na pytanie o rolę mediów w wojnie informacyjnej. 



22

Odsetek respondentów mówiących po rosyjsku i łotewsku, którzy twier-
dzili, że rząd nie powinien interweniować w pracę mediów publicznych, 
nawet w czasie wojny informacyjnej, był prawie tak samo wysoki.

Co więcej, chociaż ludność rosyjskojęzyczna generalnie mniej 
ufa łotewskim mediom publicznym, to uważa, że relacje LR i LTV na 
temat globalnej polityki są równie bezstronne, jak stanowisko przedsta-
wione w oficjalnych mediach rosyjskich.

PRZYDATNE, ALE NIE NIEZALEŻNE
Dość niskie zaufanie respondentów do niezależności mediów 

publicznych na Łotwie jest nieoczekiwanym i niepokojącym odkryciem 
tego badania. Gdy przedstawiono różne cechy opisujące LR i LTV, 70 
proc. respondentów określiło media publiczne jako „użyteczne” i „kom-
petentne”, a mniej niż 40 proc. z nich opisało je jako „niezależne”.

Za słabą ocenę w tym kluczowym kryterium dla nadawcy 
publicznego nie powinniśmy jednak winić jedynie mediów publicznych. 
Respondenci, którzy twierdzili, że ich opinie są w tych mediach repre-
zentowane, to zarówno wyborcy popierający grupę polityczną promu-
jącą wartości liberalne, Nowa Jedność, jak i ci, którzy popierają konser-
watywną grupę, Sojusz Narodowy.

Wynik badania niemal dokładnie odzwierciedla rzeczywistą 
sytuację – media publiczne były krytykowane przez wszystkie partie. 
Nie ma powodu twierdzić, że LR lub LTV popierały jakieś konkretne 
poglądy polityczne.

Względna nieufność do niezależności mediów publicznych 
odzwierciedla niskie zaufanie społeczeństwa do wszystkiego, co wiąże się 
z klasą rządzącą; media publiczne były tradycyjnie postrzegane przez 
ludzi jako część establishmentu, a nie społeczeństwa. Nasze badanie 
wyraźnie pokazuje, że ci respondenci, którzy uważali LR i LTV za ofi-
cjalne, a nie publiczne media, również nie ufają parlamentowi.

Taką opinię prawdopodobnie wzmacniają również działania 
organu nadzorczego mediów publicznych, National Electronic Mass 
Media Council. Jego decyzje w ostatnich latach były często dość irracjo-
nalne i nieprofesjonalnie uzasadnione.



23

CO SPRAWIA, ŻE MEDIA PUBLICZNE SĄ SILNE?
Nic więc dziwnego, że postrzeganie roli mediów publicznych, 

w tym ich modelu finansowego i odpowiedzialnego zarządzania, w roz-
woju demokracji pozostaje niezbyt jasne. Wzrost finansowania mediów 
publicznych był szeroko popierany przez respondentów, jednak wielu 
nadal uważa, że finansowanie powinno pochodzić z budżetu państwa, a 
nie obowiązkowych opłat abonamentowych, co obecnie stanowi główne 
źródło dochodów, tak jak chociażby w przypadku zachodnich i nordyc-
kich mediów publicznych.

Społeczeństwo tak naprawdę nie wie, co stanowi misję pu-
bliczną mediów publicznych i jak jest ona realizowana (m.in. poprzez 
określenie rocznego program prac LR i LTV). Aż 75 proc. respondentów 
stwierdziło, że nie wie, w jaki sposób i kto decyduje, jaki rodzaj treści 
powinny produkować publiczne radio i telewizja.

Potrzeba jasnych kryteriów planowania i oceny treści mediów 
publicznych była jednym z głównych powodów, dla których blisko 30 
lat po odzyskaniu niepodległości Łotwa ostatecznie zdecydowała się na 
przyjęcie nowej ustawy o zarządzaniu mediami publicznymi.

Nowe prawo ma zapewnić także solidne i mierzalne wskaźni-
ki wydajności mediów, dzięki którym decyzje dotyczące mianowania i 
zastępowania członków zarządu LR i LTV byłyby bardziej przejrzyste.

PRZED WIELKIMI DECYZJAMI
Niestety tegoroczna druga debata publiczna na temat nowej 

ustawy o zarządzaniu mediami publicznymi nie przyniosła znacznych 
postępów. Bardzo ważna bitwa o niezależny mechanizm finansowania 
(powiązany z określonym procentem PKB) została już przegrana; w 
dalszym ciągu niepewna jest kluczowa kwestia wpływu polityków na 
tworzenie nowej Rady Mediów Publicznych.

Tymczasem rząd sąsiedniej Litwy zareagował na eskalację 
wojny informacyjnej w 2014 r., przeznaczając część dochodów z podat-
ku dochodowego od osób fizycznych na finansowanie mediów publicz-
nych. W 2020 r. budżet litewskich mediów publicznych – LRT – wzro-
śnie o 5 mln euro i osiągnie łącznie sumę 46 mln euro, podczas gdy 
łączny budżet LR i LTV wynosi około 28 mln euro.



24

Z kolei estońskie media publiczne (ERR) w tym roku otrzy-
mały dodatkowy budżet w wysokości kilku milionów euro na zakoń-
czenie budowy kompleksu telewizyjnego i radiowego z nowoczesnymi 
studiami.

Baltic Center for Media Excellence zatytułowało swoją serię 
dyskusji na temat zmian w zarządzaniu mediami publicznymi Czy Ło-
twa może sobie pozwolić na silnych nadawców publicznych? To pytanie 
nie tylko do polityków zaangażowanych w proces przyjmowania nowe-
go prawa, walczącym o zapewnienie prawdziwej niezależność i rozwoju 
mediów publicznych.

Na to pytanie również powinny odpowiedzieć same media, 
ponieważ muszą one stale wyjaśniać i aktywniej pokazywać, dlaczego 
wysokie standardy dziennikarstwa są tak ważne dla całego społeczeń-
stwa.

Wreszcie, nie mniej istotne jest skierowanie tego pytanie do 
obywateli. Czy jesteśmy gotowi zainwestować więcej własnych pienię-
dzy, aby mieć dostęp do wiarygodnych informacji, które robią decydu-
jącą różnicę w kluczowym momencie związanym z życiem każdego z 
nas? Ponieważ w rzeczywistości chodzi o to, czy stać nas na silniejszą 
Łotwę.

Tekst powstał w ramach programu #DemocraCE. 
Pierwotnie ukazał się w LSM.lv.

Tłumaczenie z języka angielskiego redakcja.

Jānis Siksnis – pełniący obowiązki dyrektora wykonawczego Baltic Center 
for Media Excellence. Jest znanym łotewskim profesjonalistą medialnym, 
z ponad 20-letnim doświadczeniem w dziennikarstwie i zarządzaniu 
mediami publicznymi.



25

Rumunia w każdym z międzynarodowych wskaźników doty-
czących wolności prasy i pluralizmu mediów zajmuje niskie pozycje. 
Choć stale obecne jest zagrożenie ze strony Rosji, to rywalizacja poli-
tyczna, a także nadgorliwy, propagandowy organ państwowy przeszka-
dzają w poprawieniu systemu medialnego.

Niedługo w Rumunii odbędą się wybory prezydenckie (odby-
ły się 10 i 24 listopada 2019 r. – przyp. red.). To, co dzieje się w mediach, 
ściśle odzwierciedla obecną atmosferę polityczną. Napięcia społeczne 
wyrażane protestami, zmanipulowane referendum i upadek koalicji 
rządzącej dało się odczuć w mediach.

Rumunów głównie niepokoi korupcja. Zarówno władze, 
jak i ich krytycy, budując strategie kampanijne, wykorzystali narrację 
antykorupcyjną. Jednak poza zwykłą propagandą polityczną mamy 
także do czynienia ze zniekształceniem rzeczywistości. Dotyczy to 
przede wszystkim przekazywania wiarygodnych informacji za pośred-
nictwem mediów.

MARIANNA PRYSIAZHNIUK

ZAGROŻENIE PŁYNĄCE 
Z ŚRODOWISKA 
DZIENNIKARSKIEGO

Część dziennikarzy nie widzi powodu do 
uzdrowienia swojego środowiska, bo łatwiej 
im się odnaleźć jako narzędzie rządowej 
propagandy



26

WELON OCHRONNY
Rumunia i inni członkowie UE z regionu Europy Środkowej 

stoją przed kluczowymi wyzwaniami związanych ze sferą informacyj-
ną. Część z tych wyzwań związana jest z działaniami Rosji. Kreml uwa-
ża, że zachodnie wartości i liberalna demokracja są ideologicznie wrogo 
nastawione do jego regionalnych ambicji. Europa Środkowa i Wschod-
nia, która ma ograniczoną zdolność radzenia sobie z dezinformacją 
i wewnętrzną ingerencją, ma trudności z poruszaniem się w coraz 
bardziej wrogim środowisku.

Rumuńscy dziennikarze nadal uważają, że są w jakiś sposób 
chronieni przed zagrożeniami zewnętrznymi, chociaż jest to dalekie 
od prawdy. Według danych Eurobarometru Rumunia zajmuje pierwsze 
miejsce wśród państw członkowskich UE, w których rozpowszechniane 
są fałszywe wiadomości.

Rosyjska aneksja Krymu i atak na Ukrainę przeniosły nas 
w nową erą wojny informacyjnej. Ukraina stała się poligonem, na któ-
rym testowano propagandę i treści medialne starające się sprowokować 
i podzielić społeczeństwo. Podobne działania miały miejsce w krajach 
bałtyckich, również podlegających zwiększonemu wpływowi Rosji.

Rosja dysponuje szerokim wachlarzem taktyk, dzięki którym 
może zachować wpływy w regionie. Udziela pomocy finansowej margi-
nalnym partiom politycznym, wywołuje niepokoje społeczne oraz roz-
powszechnia fake newsy i sieje propagandę. Nawet dziennikarze nie są 
chronieni przed ukierunkowanymi kampaniami. Zagrożenie zewnętrz-
ne jest często podtrzymywane przez podmioty wewnętrzne, które są 
albo zmanipulowane, albo celowo dążą do zniszczenia sfery publicznej.

Rumunia dopiero od niedawna zaczęła doganiać bardziej 
aktywnych sąsiadów, którzy ujawniają i zwalczają propagandę pocho-
dzącą z zagranicy od dłuższego czasu. Rumuńscy dziennikarze zaczę-
li zwracać uwagę na to zagrożenie zewnętrzne. Jednocześnie sytuację 
komplikuje fakt, że obecny rząd sam w sobie jest ważnym źródłem 
wewnętrznej dezinformacji.

DEZINFORMACJA BLISKO DOMU
„Obecny reżim rumuński nie może chronić sfery publicznej 

przed dezinformacją, ponieważ sam w sobie jest źródłem fałszywych 



27

wiadomości”, zauważa Cristian Iohan Ştefănescu z Digi FM. I doda-
je: „Rozpowszechnia propagandę, dzieli się kłamstwami”. Od upadku 
dyktatury w 1989 r. postkomunistyczna partia PSD kontrolowała media 
państwowe oraz prywatne poprzez cenzurę polityczną i gospodarczą.

Większość skutków dezinformacji w Rumunii wywołały kam-
panie manipulacyjne i rozpowszechnianie fałszywych wiadomości. 
Mieliśmy z tym do czynienia właśnie w okresie przygotowawczym do 
referendum w sprawie definicji rodziny. Partia rządząca dążyła do zapi-
sania w konstytucji jej tradycyjnego modelu. Referendum było postrze-
gane jako szczególnie toksyczny przykład kampanii dezinformacyjnej.

„Istnieją dwa podejścia, jedno wschodnie, drugie zachodnie”, 
wyjaśnia dziennikarka Iulia Lisman. Rządząca Partia Socjaldemokra-
tyczna (PSD) jest bardziej krytyczna wobec Zachodu ze względu na 
ujawnienie przez zachodnich partnerów korupcji rozpowszechnionej 
w jej kręgach na szeroką skalę. Natomiast Rumunia nie odczuwa ze stro-
ny Wschodu presji do zmiany swoich dotychczasowych działań związa-
nych dezinformacją.

Efektem jest wysoki poziom fałszywych wiadomości, który 
oddziałuje na niedoinformowanych i zlęknionych obywateli, którzy 
w większości mieszkają w tzw. „głębokiej Rumunii” – wiejskiej lub po-
przemysłowej części kraju.

Podczas gdy UE walczy z rosyjską propagandą, rumuńscy 
dziennikarze twierdzą, że głównym zagrożeniem dla etycznego 
dziennikarstwa i wolności prasy jest propaganda partii rządzących. 
„Większość antydemokratycznych narracji pochodzi ze strony aktorów 
wewnętrznych, ponieważ zagraniczni prowokatorzy i manipulatorzy są 
dobrze odizolowani od sfery publicznej”, twierdzi Ştefănescu.

Politycy rumuńscy uciszają dziennikarzy za pomocą mecha-
nizmów administracyjnych. Państwo jest wykorzystywane do utrud-
niania pracy dziennikarzom poprzez stosowanie przepisów prawnych, 
powtarzanie kontroli podatkowych lub niespodziewane obciążenia 
finansowe. Istnieją również przykłady odmowy akredytacji z powodu 
„niewygodnych” pytań, które dziennikarze zadali w przeszłości.

Rumuńskie Centrum Niezależnego Dziennikarstwa obwi-
nia władze za utrudnianie działalności dziennikarskiej i ograniczenie 



28

prawa do informacji. Nie powinno też dziwić, że przeciwko 10 właści-
cielom mediów toczy się postępowanie karne prowadzone przez Biuro 
Antykorupcyjne (DGA) i prokuratorów krajowych.

SKROMNE KROKI
Chociaż Rumunia podjęła pewne skromne inicjatywy mające 

na celu usprawnienie obiegu prawdziwych informacji, ich wpływ nie 
był wielki. Jednym z problemów jest to, że w ich ramach nie dochodzi 
do współpracy ze środowiskiem akademickim lub organizacjami poza-
rządowymi, a także nie angażuje się w nie dziennikarzy.

Jednak wiosną 2019 r. organizacja parasolowa rumuńskich 
organizacji pozarządowych we współpracy z Uniwersytetem w Buka-
reszcie rozpoczęła projekt „wykrywacz kłamstw” ujawniający fałszywe 
wiadomości. Ştefănescu uważa, że społeczeństwo rumuńskie „dojrzewa 
demokratycznie i przypomina nastolatka wierzącego, że nic nie może 
pójść źle, więc nie uczy się od bardziej doświadczonych”.

Podczas gdy podejmowane są pierwsze kroki, wielu rumuń-
skich dziennikarzy nie wyznaczyło sobie jeszcze jasnego celu: walki z 
dezinformacją. Nie widzą powodu do uzdrowienia środowiska medial-
nego, bowiem w nowych warunkach – w prasie reprezentującej stan-
dardy etyczne i kierującej się zasadą przejrzystości – trudno byłoby im 
przetrwać, będąc narzędziem propagandowym polityków i władzy.

Tekst powstał w ramach programu #DemocraCE.
Pierwotnie ukazał się w języku rumuńskim.

Tłumaczenie z angielskiego redakcja.

Marianna Prysiazhniuk – ukraińska dziennikarka mieszkająca w Niemczech. 
Obecnie współpracuje z serwisem informacyjnym LB.ua. Wcześniej 
mieszkała w Rumunii i pracowała dla Radio Romania International.



redaktor prowadzący Piotr Górski

zespół redakcyjny Ewa Cecuda (Wywiady), Spasimir Domaradzki (Sprawy międzynarodowe), Galan Gall (Visegrad 
Insight), Magdalena Jakubowska (#WomenAreNATO), Tomasz Kasprowicz (Ekonomia), Anna Kuczyńska (Kultura, 
Reportaż), Anhelina Pryimak (Visegrad Insight), Wojciech Przybylski (Europa), Marcin Zaborowski (Visegrad 
Insight)

rada naukowa Ireneusz Białecki (UW), Grażyna Borkowska (IBL PAN), Przemysław Czapliński (UAM), Paweł Dybel 
(UW), Piotr Kłoczowski (Instytut Dokumentacji i Studiów nad Literaturą Polską), Marcin Król (UW), Jacek 
Kurczewski (UW), Kai Olaf Lang (Niemiecki Instytut Spraw Międzynarodowych – SWP, Berlin), Andrzej Leder 
(PAN), Radosław Markowski (SWPS), Marcin Moskalewicz (Uniwersytet Medyczny w Poznaniu/Oxford University), 
Adam Daniel Rotfeld (UW), Aleksander Smolar (CNRS, Francja), Timothy Snyder (Yale, USA), Andrzej Waśkiewicz 
(UW), Richard Wolin (City University NY, USA)

redakcja językowa, korekta Ewa Cecuda

ilustracja na okładce Paweł Kuczyński

redakcja �Res Publica Nowa,  
ul. Gałczyńskiego 5  
00-362 Warszawa, 
tel.: +48 22 692 47 84, 
e-mail: redakcja@res.publica.pl 
facebook: Res Publica Nowa 
twitter: @respublicanowa 
www.publica.pl

wydawca  Fundacja Res Publica im. H. Krzeczkowskiego, ul. Gałczyńskiego 5, 00-362 Warszawa

Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Wspieraj Res Publikę 
przekazując stałą lub jednorazową darowiznę nr konta  59 2490 0005 0000 4520 7698 5723
oraz kupując publikacje w naszej księgarni www.publica.pl/sklep



30




